Damba Syurga


Wednesday 18 March 2015

MAAFKAN AKU


Aku malu . 
Malu sangat .

Sebab aku buat akak macam itu . 
Rasa diperguna ?

Akak
Aku minta maaf sangat sangat .
Ada satu masa 
Aku menjauh 
Sengaja mungkin ?

Ah . 
Sesuatu telah terjadi dalam hidup aku .
Aku menjauhkan diri dari semua perkara
Termasuk akak .

Aku lalai dan leka dengan dunia .
Dengan dunia aku .

Sampai satu saat aku rasa kosong .
Rasa sunyi .
Di manakah orang itu ?
Yang bawa aku kenal Ilahi .
Yang tarik tangan aku masa aku jatuh .

Sebab itu aku malu .
Malu dengan Tuhan 
Malu dengan akak
Sepantasnya aku patut malu .

Sebab aku pernah buang 
Perkara paling berharga dalam hidup aku .

Aku pelik
Kenapa akak masih terima aku ?
Tetap melayan aku sepertimana dulu
Padahal 
Aku tak layak untuk semua layanan itu .

Sesal .
Sebab dalam usaha mencari Tuhan
Allah hadiahkan akak kembali
Sungguh sesal
Sebab aku pernah berpaling dari Tuhan
dari akak .

Aku 
adalah adikmu yang paling ego
paling keras hatinya
Ya aku memang ego akak .
Sebab tiada siapa yang dengar jeritan hati aku
Tiada siapa yang faham isi hati aku
sewaktu dulu
Sebab aku tak hargai kasih sayang Allah masa itu .

Tapi akak ,
aku janji aku mahu berubah
Tak akan meninggalkan Ilahi lagi
Tak akan menjauh dari akak lagi

Akak 
Aku betul betul minta maaf
Sebab buat akak sedih
Air mata akak terlalu mahal untuk tumpah
sebab aku .

Akak .
Ada sesuatu yang aku mahu ungkapkan
Yang aku terlalu sayangkan akak .
Aku tak dapat gambarkan rasa ini
Mungkin akak bisa faham , 
Bagaimana dulu , tiap pagi mahu mendengar suaramu
Saban hari menatap gambarmu
Tiap masa mahu mendengar khabarmu

Sehingga kini 
Aku masih rasa begitu .
Rasa rindu . 
Terbungkam .

Akak .
Kalau lah akak baca luahan ini .
Betapa aku sangat bersyukur .
Dianugerahkan seorang kakak .
Yang bukan kakak biasa .
Sebab aku mengelarnya 'akak'
Tak ada orang lain yang aku gelar sebegitu .
Hatta dia lebih tua , pasti aku menggelarnya 'akak+nama panggilan'

Akak .
Aku nak berjanji sampai syurga
Aku tak akan tinggalkan akak .
Dan berharap akak berjanji sebegitu juga .

Akak .
Aku selalu jatuh .
Banyak kali .
Sampai aku tewas mahu bangkit .

Tapi aku lihat akak .
Aku tahu ujian hidup akak lagi hebat .
Terus aku malu .
Sebab aku kagum .
Di mata aku 
Akak bukan manusia
Tapi bidadari dari langit .

Akak
Terima kasih sebab terima aku
Walaupun aku selalu sakiti akak .
Buat akak menangis 
Terima kasih sebab jaga aku
Walaupun jarak memisah .

Aku berharap satu hari nanti
Aku dapat membalas jasa akak .
Semoga Allah jaga akak .
Dan seluruh keluarga .

Sekian
Maafkan aku

Nukilan , Senget .
(inspirasi semasa menggoreng kentang di dapur . tiba2 teringat akak )





No comments:

Post a Comment